Meeloopdag Brugmedia

Tijdens mijn meeloopdag bij Brugmedia in Kampen kreeg ik inzicht in de wereld van regionale media en communicatie.

Ik liep mee met Thirza Zwakenberg, die accountmanager is van de marketing & communicatie. Van tevoren wist ik eigenlijk niet goed wat ik moest verwachten. Ik dacht vooral aan een redactie die stukjes schrijft voor de krant, maar al snel kwam ik erachter dat er veel meer bij komt kijken.

Brugmedia is actief in meerdere regio’s en maakt verschillende kranten, waaronder Brugnieuws (de krant in de regio waar ik woon). Wat me opviel, is dat zij als eerste mediabedrijf de bezorging van hun krant weer zelf zijn gaan regelen. Vroeger moesten de bezorgers zelf de krant ophalen en werd die daardoor pas bezorgd na zessen, maar nu wordt alles goed verspreid en op tijd geleverd. Dat is typisch iets wat je als lezer niet direct merkt, maar wat wel een groot verschil maakt.

Wat mij echt verraste, is hoeveel verschillende dingen Brugmedia doet. Naast kranten maken ze ook flyers, banners, advertenties en grotere projecten zoals het Go-Ahead Kampen boekje en de campagne rondom Sail Kampen. De marketingafdeling liet me zien hoe er een maandplanning wordt gemaakt voor alle sociale media en websites. Alles wordt al van tevoren ingepland, en de resultaten worden bijgehouden. Het gaf me inzicht in hoe gestructureerd en strategisch ze te werk gaan. Het is dus niet zomaar “iets posten”.

Wat ik hier erg waardevol vond om te zien, is dat er niet 1 vaste taak is voor iedereen. Alle onderdelen zoals marketing, vormgeving, communicatie en redactie lopen in elkaar over en vullen elkaar aan. Iedereen heeft een eigen specialisme, maar uiteindelijk werk je samen aan hetzelfde doel. Dat zorgt voor een sterk en goed afgestemd teamgevoel, wat echt te zien was.

Een van de dingen die mij is bijgebleven, is het gesprek met Johan, algemeen directeur/eigenaar. Zijn motto is: gewoon beginnen, lijstjes maken en op je gevoel afgaan. Dat vond ik heel inspirerend, omdat het laat zien dat je niet alles van tevoren hoeft te weten. Door te doen, leer je juist het meeste.

Ook viel het me op hoe ze moderne tools gebruiken zoals ChatGPT, bijvoorbeeld om teksten makkelijker te schrijven of om spelling te checken. Het maakt het werk niet alleen efficiënter, maar ook creatiever. De redactieafdeling was ook interessant: daar worden berichten geschreven, interviews gehouden en artikelen klaargezet in een vast format, zodat het werk soepel verloopt. Zelfs overlijdensberichten en contactformulieren worden intern beheerd, wat laat zien hoe persoonlijk en veelzijdig het werk is.

Wat ik meeneem van deze dag, is dat media veel breder is dan ik dacht. Het gaat niet alleen om schrijven of posten, maar ook om strategie, samenwerking en gevoel voor timing. Wat me ook bij zal blijven, is dat elk onderdeel, groot of klein, bijdraagt aan een groter verhaal. En dat er achter elke krant of banner een team zit dat met passie werkt aan duidelijke, mooie en doelgerichte communicatie.

— Lobke Postuma, Student HKU